همه چیز در مورد طراحی نما

در شروع این مقاله قصد داریم شمارا با مفاهیم طراحی نمای ساختمان آشنا کنیم.

نما بخشی از چهره‌ی بیرونی ساختمان است که برای ساختمان‌های اداری، تجاری و همچنین مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث شده که به ساختمان جلوه و زیبایی خاصی بدهد. طراحی نمای ساختمان بسیار اهمیت زیادی دارد , طراحی نمای ساختمان باعث می‌شود که طراح با توجه به مصالح کاربردی که در اختیار دارد، به ساختمان زیبایی و هویت دهد و چشم همه ی مردم را به خود خیره کند.

نکات مهم در طراحی نمای ساختمان:

 در هنگام شروع طراحی میبایستی سبک مدنظر طراحی خود را در نظر داشته باشیم ,عوامل تاثیر گذار در انتخاب سبک طراحی نما بدین گونه هستند:

*منطقه ی ساختمان ( با توجه به موقعیت جغرافیایی پروژه)


*سلیقه ی کارفرما و مالک


*بودجه ی اجرایی نما


*مصالح در دسترس جهت اجرای نما


 در توضیح موارد نامبرده میبایستی بدانیم که این نما در کدام نقطه ی ایران قرار است اجرا شود ,بطور مثال اگر ساختمانی در شمال کشور است بایستی از لحاظ مقاومت در برابر رطوبت و .. مصالح مدنظر را بررسی کنیم.(بعنوان مثال در منطقه ی پر باران آجر گزینه ی خیلی مناسبی نمیباشد,و اگر سبک مد نظر کارفرما نمای مدرن باشد بهتر است مصالح دیگری همچون سنگ یا سیمان را جایگزین نماییم.)

نمای مدرن و نمای کلاسیک از سبک های پرطرفدار در ایران هستن که با توجه به موارد نامبرده میبایستی در درجه ی اول سبک معماری و طراحی نما مشخص شود.

2. با توجه به دید انسانی (یعنی شخص ناظری که از بیرون به ساختمان نگاه میکند ) ,اولویت طراحی در نظر گرفتن ورودی ساختمان میباشد , حال این ورودی میبایستی چه مشخصاتی داشته باشد؟


 1/. جلب نظر ناظر با استفاده از ارتفاع سردرب ورودی در نما


2/.استفاده از مصالح خاص تر در بخش ورودی و سردرب


3/. حجم سازی در بخش ورودی نما با تغییر اختلاف سطوح


4/.استفاده از متریال و مصالح متضاد در بخش ورودی نمای ساختمان


5/.استفاده از پله در ورودی لابی (ایجاد اختلاف سطح در کف از کوچه به لابی , یا از حیاط به داخل).


 3. دانستن ضوابط و مقررات شهرداری و شهرسازی در طراحی و اجرای نمای ساختمان


در هر استان از کشور ایران میتوان گفت تقریبا ضوابط و استانداردهای طراحی نما متفاوت میباشد و بطور مثال ضوابط طراحی نما را در استان اصفهان بررسی مینماییم :

در شهر اصفهان به هنگام طراحی نما باید به موارد زیر توجه داشته باشیم:


ارتفاع پنجره ها در اضلاع مختلف نما متفاوت میباشد بدین گونه که , پنجره ی نما در ضلع جنوب ساختمان باید 1متر20سانت از کف ساختمان فاصله داشته باشد , این عدد در ضلع شرق , غرب و شمال به عدد 1.70سانتیمتر میرسد ( دلیل این افزایش فاصله پنجره از کف هم رعایت مشرفیت و حفظ حریم همسایگی میباشد).


رعایت شکست های 45 یا 90 درجه در ضلع جنوب(نمای سمت حیاط هر پروژه)


همانطور که میدانیم , موقع طراحی پلان هر ساختمان مسکونی مجاز به پیشروی 60%+1.20در زمین خود میباشد , عدد 1متر و 20 سانت (در استان تهران به 2متر هم میرسد)میبایستی بصورت زاویه 45 درجه ترسیم شود( جهت رعایت زاویه تابش آفتاب به همسایگان مجاور), بنابر این این شکست در نمای بیرونی ساختمان نیز میبایستی لحاظ شود و در طراحی نیز در نظر گرفته شود.( بغیر از مواقعی که ملک مجوز اجرا تا 70درصد داشته باشد میتواند در نما و پلان هم توپر اجرا کند و شکست حذف میشود)


 درصد استفاده از مصالح در اصفهان دارای ضوابطی است که میبایستی به هنگام طراحی حتما لحاظ نماییم , (البته این میزان مصالح در مناطق سنتی , یا حریم آثار تاریخی نیز متفاوت است),بطور مثال در شهر اصفهان 70% مصالح کاربردی درنما بایستی آجر کرمی یا بژ باشد.استفاده از کامپوزیت ممنوع است و چوب و شیشه و مابقی مصالح فقط 30% نما را میتواند تشکیل دهد.

رعایت ضوابط آتشنشانی همچون , برقراری امنیت نمای شیشه ای , استفاده از مصالح بنایی به فاصله های مشخص در نمای بین دو طبقه , رعیت نوع و طرح نرده های تراس در نما , میزان کنسول و بیرون زدگی در نما (در طبقات اول و همکف ) و همچنین موارد دیگر با توجه به قرارگیری موقعیت پروژه , جزء مواردی هستند که میبایستی در طراحی نمای ساختمان در اصفهان مدنظر قراربگیرد.

توجه به خط آسمان در طراحی نما


رعایت ارتفاع جان پناه ها


هماهنگی نما با سایر ساختمان های همجوار


لازم بذکر است که در برخی مناطق استان اصفهان طرح نما میبایستی حتما به تایید شورای شهرسازی با توجه به رعایت موارد مذکور برسد.


 از نکات قابل توجه در طراحی نمای شهری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:


هماهنگی با سیمای شهری


هماهنگی با مصالح بومی


هماهنگی با طراحی داخلی و نقشه ی ساختمان


جلوگیری از آلودگی صوتی


استفاده از  مصالح بومی منطقه


جلوگیری از اتلاف انرژی


 موارد کلی که در طراحی نمای بیرونی ساختمان باید به آن توجه کرد:


 توجه به کاربری نما ( مسکونی . تجاری . اداری . ویلا و…)


مصالح (ترجیحا مصالح بومی و در دسترس در منطقه)


رنگ (پرهیز از استفاده ی چندین رنگ و مصالح مختلف و داشتن هارمونی با شهر)


نورپردازی (یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در زیبایی نمای خارجی و در شب نورپردازی ساختمان است)


ورودی ( طراحی شاخص و تاثیر گذار از عامل مهم در جلوه ی نمای ساختمان است)

هزینه های اجرایی نما شامل چه بخش هایی میباشد:

هزینه ی طراحی نمای سه بعدی و نقشه های اجرایی (برای اطلاع از قیمت طراحی و تخفیفات با ما در تمس باشید 09132112767/ بهشتی )

هزینه ی شاسی کشی ساختمان با توجه به طرح و قیمت نبشی و آهن

هزینه ی سفال و آجر بین شاسی کشی ها

هزینه ی خرید مصالح با توجه به قیمت روز بازار (مصالح بکار رفته در طراحی با نظر معمار)

هزینه ی حمل مصالح و متریال ها از کارخانه به ساختمان

هزینه ی دستمزد نما کار ( آجر نما و سنگ نما )

هزینه ی خرید و نصب پنجره ها و شیشه ها با توجه به ابعاد در طراحی

هزینه ی خرید و نصب درب ورودی

هزینه ی خرید و نصب چراغ ها و لامپ های نما جهت نورپردازی.

هزینه ی پیمانکار و مجری جهت هماهنگی موارد نامبرده و نظارت بر اجرای تمامی موارد.

بطور کلی جهت طراحی و اجرای یک نمای زیبا و اصولی میبایستی تمامی موارد بالا را در نظر داشت, که البته با توجه به متغیر بودن قیمت ها بهتر است قبل از شروع اجرای نما , تمامیه آیتم ها را بصورت جداگانه استعلام قیمت بروز شده گرفت و پس از عقدقرارداد شروع به انجام نمایید.

گروه فنی مهندسی پلانکده با بیش از 15سال سابقه ی طراحی در زمینه ی طراحی نما به سیک مدرن و کلاسیک /طراحی پلان و نقشه های ساختمانی مسکونی,اداری و تجاری , طراحی پلان و نمای ویلاهای لوکس مدرن در کنار شماست تا در کمترین زمان و مناسب ترین هزینه به طراحی زیبا در ملک خود برسید

Comments

Popular posts from this blog

همه چیز در مورد طراحی پلان